Milieu historisch onderzoek
|
|
|
Milieuvervuiling vindt vaak haar gronden in het verleden. Dit geldt o.a. voor bodemvervuiling. TP Solutions kan u ten dienste zijn met archiefonderzoek (oude foto's, kaarten, vergunningen) naar historische bodemvervuiling en onderzoek hoe milieuproblemen in het verleden zijn ontstaan met de daarna gekozen oplossingen. Hierbij kunnen allerlei instrumenten aan de orde komen die zijn gekozen, met name juridische en bestuurlijke. Een bekend voorbeeld is de aanpak van de zeer grote vervuiling in het Rijnmondgebied in de jaren '50 en '60 van de vorige eeuw die op deze manier onder controle is gebracht.
|
Contingency plan: risicobeheersing, 'Plan B'
|
|
|
In de wereld van Duurzame Ontwikkeling is het
'contingency plan' een nieuw verschijnsel. Een
contingency plan is gericht op het hanteren van een
noodsituatie: bijvoorbeeld een brand of het wegvallen
van de stroom- of gasaanvoer of een ernstig incident
waarbij veel werknemers betrokken zijn. Alles draait
om het beheersen van buitengewone risico's die de
continuïteit van de bedrijfsvoering in gevaar brengen.
Deze benadering kan ook ingebed worden in een
managementsysteem zoals ISO of INK. Een voordeel in
dit kader is de mogelijkheid om verzekeringspremies te
verlagen.
Triple P Solutions heeft praktische sjablonen van
contingency plannen beschikbaar, en kan u hiermee op
weg helpen.
|
|
|
Op Rijksoverheid.nl
geeft de Nederlandse overheid aan wat ze grosso modo onder duurzaam
inkopen verstaat:
De overheid verlangt van leveranciers dat ze rekening houden met het milieu.
Sinds juli 2011 gelden bovendien sociale criteria: bijvoorbeeld om kinderarbeid
tegen te gaan. Overheden kopen jaarlijks voor ruim € 50 miljard in. Daarmee geven ze
de markt voor duurzame producten een impuls. Bij het verder ontwikkelen van criteria
voor duurzaam inkopen werkt de overheid samen met het bedrijfsleven.
|
Wat 'duurzaam inkopen' concreet inhoudt voor verschillende groepen
van diensten en producten valt te achterhalen via de site van
Pianoo Expertisecentrum Aanbesteden.
Wijzigingen en actualiseringen in het beleid kunt u via dezelfde
site achterhalen.
Ook MVO Nederland geeft
veel praktisch bruikbare informatie over hoe u kunt inspelen op het overheidsbeleid
op gebied van duurzaam inkopen.
Triple P Solutions helpt u graag om uw weg te vinden in het duurzaam inkopen - beleid van de
Nederlandse overheid: van gemeente en waterschap tot en met het Rijk.
|
Bestuur & organisatie verbeteren
|
|
|
Wachtrijen. Leveringen per abuis naar de verkeerde bestemming gestuurd.
Wel iets ontvangen, maar niet datgene wat u besteld heeft. Te grote voorraden.
'Dubbel' werk.
Dit zijn allemaal voorbeelden van incidenten waar organisaties
en hun klanten niet op zitten te wachten. Laatstgenoemden zullen er niet voor
betalen.
Triple P Solutions helpt uw organisatie te stroomlijnen: via methodieken zoals 'Lean','
Green Belt' en 'Black Belt'.
|
Al deze methodieken richten zich op de
oorzaken van problemen waar u mogelijkerwijs
tegenaan loopt, zoals:
- misverstanden in de communicatie
- defecten in de productiemiddelen
- overbodige verspilling van kostbare grondstoffen
- afwijkingen van routine-afspraken in uw bedrijf
'Lean' is gericht op vereenvoudiging van uw organisatie en vermindering
van bureaucratie.
'Green Belt' is bedoeld voor verbetertrajecten in een organisatie
van beperkte omvang.
'Black Belt' is bedoeld voor meer complexe verbetertrajecten in een
grotere organisatie.
|
|
|
Maarten Rigter van Triple P Solutions, heeft een aantal interim klussen gedaan, waaronder het functioneren als interim-manager.
Een interim-manager (vanaf nu: interim) is een
tijdelijke manager of leidinggevende. Ook kan het een tijdelijke inhuurkracht zijn, voor specialistische werkzaamheden.
De interim wordt voor een bepaalde tijd aangetrokken om de leiding van
een afdeling of een organisatie op zich te nemen.
Vaak gaat het om een externe: een functionaris van buiten
de eigen organisatie.
|
Redenen om een interim aan te trekken kunnen divers zijn.
Er is nog geen geschikte opvolger voor de inmiddels vertrokken vorige manager.
Of de huidige manager is:
- langdurig ziek of op zwangerschapsverlof
- vanwege onenigheid op non-actief gesteld
Vaak is een interim nodig om leiding te geven aan een
reorganisatie, omdat bijvoorbeeld:
- er een grote verandering in het bedrijf gaat plaatsvinden
- negatieve gevolgen van beleid van een vorige manager recht moeten worden getrokken
Daarnaast zijn er nog drie andere soorten situaties
waarin een interim wenselijk is:
- speciale projecten
- piekperiode
- overbruggingsperiode
Speciale projecten betreffen projecten naast de
normale gang van zaken in het bedrijf, zonder
ingrijpende gevolgen.
Extra hulp in een piekperiode: wanneer meer moet
worden gedaan dan normaal. Bijvoorbeeld bij het
opleveren van de jaarlijkse begroting.
Аls er een gat ontstaat in het management, is een
overbruggingsperiode wenselijk: onder leiding van een
interim. Laatstgenoemde blijft in functie totdat er
bijvoorbeeld:
- een vaste werknemer voor een vacature is gevonden
- of totdat de betreffende leidinggevende weer zijn of haar werkzaamheden hervat
Een interim heeft als voordeel dat hij of zij minder
verbonden is met de geschiedenis van de afdeling of
bedrijf. Daarom kan hij of zij makkelijker moeilijke beslissingen nemen.
Verder kan een interim vaak terugvallen op uitgebreide ervaring, waardoor deze
verschillende projecten goed aankan.
|
|
|
Het woord compliance komt van de Engelse uitdrukking
to comply with: overeenkomen met.
Het niet voldoen aan wetten en regels kan grote nadelen met
zich meebrengen, zoals:
- privaatrechtelijke claims
- strafrechtelijke vervolging
- conflicten met omwonenden
- wrijvingen met belangengroeperingen
|
|
Het kan van belang zijn na te gaan of de gang van zaken overeen komt met ter zake doende
wet- en regelgeving, zoals:
- milieuvergunningen
- convenanten
- regelingen vanuit brancheorganisaties
Als u deskundige assistentie nodig heeft ten aanzien van dit soort vraagstukken, neem dan contact met ons op.
|
Uw project van start tot finish
|
|
|
Projectmanagement is het beheersen van projecten. Het is de manier
waarop projecten georganiseerd, voorbereid, gepland, uitgevoerd en afgerond worden.
Triple P Solutions kan u ondersteunen bij projectmanagement:
o.a. door het leveren van vakbekwame personen voor verschillende specifieke
aandachtsgebieden.
|
Deze aandachtsgebieden zijn:
- projectleiding
- directievoering
- kwaliteitstoezicht
- normering
- subsidieaanvragen
- aanbestedingen
- normering onderhoud
- visuele inspecties
- nacalculaties
- advisering
Een project is een activiteit met het doel iets te
creëren; een dergelijke activiteit is begrensd qua
tijd en middelen. In tegenstelling tot een
programma of proces is een project eenmalig. Het
wordt meestal in samenwerking met verschillende
mensen en organisaties uitgevoerd.
Eén van de andere definities die verbonden wordt
met het begrip project, is deze:
een geheel van activiteiten om in een tijdelijke
organisatie binnen gestelde condities een vooraf
gedefinieerd resultaat te bereiken.
|
Quick scan duurzaam kantoor
|
|
Het onderwerp ‘milieu op kantoor’ is de laatste tijd actueler geworden. De vraag wat wij aan het milieu doen, kan snel ingevuld worden. Al met kleine ingrepen, is het mogelijk tot een waardevolle bijdrage te komen en kosten besparen. Alleen al de invoer van circulair papier, dat tegenwoordig in kwaliteiten geleverd wordt die niet van nieuw papier zijn te onderscheiden, spaart veel bomen.
Te denken valt hierbij aan onder meer:
- energiegebruik kantoren en computers
- printinstellingen computers
- vervoer van medewerkers
- minder milieubelastende kantoorartikelen inclusief catering
- beter in kunnen spelen op bepaalde aanbestedingen
- meting van elektromagnetische velden
- het gebruik van planten, om de lucht te zuiveren
In aanbestedingen van overheden en grotere
bedrijven spelen voorwaarden met betrekking tot
duurzaamheid een steeds belangrijker rol. Een
goedkoper en efficiënter werkende
kantoororganisatie schept ook mogelijkheden om
goedkoper te kunnen tenderen of korting aan te
kunnen bieden.
Financiële besparingen en CO2 reductie
En… 10% papierbesparing is zonder al te grote
wijzigingen mogelijk. Het gemiddelde
papierverbruik per werknemer voor middelgrote kantoororganisaties
is 50 A4-vellen per dag. Een aanzienlijke
kostenpost.
Daarnaast leidt een serieuze aanpak
van maatschappelijk verantwoord ondernemen
(MVO) in de regel tot een kostenbesparing van 5%.
Ook het aspect CO2 is van belang. De productie
van 1 vel nieuw papier zorgt voor minimaal 120
gram CO2 uitstoot.
Aanpak
De Quick scan zal in een dag worden afgerond. In
de ochtend is er een gesprek gevolgd door een
rondgang. In de middag worden het onderzoek
afgerond en de resultaten uitgewerkt.
Hierna volgt een
korte presentatie voor het management, met daarin
aangegeven de concrete punten waaraan
gewerkt kan worden. Een schriftelijke verklaring
aangaande de uitgevoerde scan is mogelijk.
Kosten
De Quick scan duurzaamheid wordt aangeboden voor
het all-in bedrag van € 550,- ex BTW. Dit is
inclusief een korte rapportage.
Uitvoering
De Quick scan zal worden uitgevoerd door Maarten
Rigter. Hij heeft een uitgebreide en passende
werkervaring: vanaf 1994 actief als kwaliteit,
milieu en arboadviseur, vanaf 2004 als Lead
auditor milieumanagement ISO 14001. In die hoedanigheid
lichtte hij talloze kantoororganisaties door.
Maarten is te vinden op LinkedIn, eigenaar van het
bedrijf RE&Q Consulting/ Triple P Solutions en
past de 7 MVO bouwstenen in zijn eigen
bedrijfsvoering toe.
Vervolg
De Quick scan kan gevolgd worden door advisering
rond de implementatie. Uitvoering van de
implementatie is ook ‘in company’ mogelijk.
|
Het INK Managementmodel is een Nederlandse benadering,
die erop gericht is een organisatie te helpen haar
eigen prestaties te evalueren. Met name voor een organisatie die deel uitmaakt van de overheid, kan
baat hebben bij deze benadering.
Het model maakt duidelijk hoe 'rijp' een organisatie is; het helpt om
zich te concentreren op aandachtsgebieden waar verbetering mogelijk is.
Ook helpt deze benadering om mogelijkheden te identificeren op gebied van
duurzaamheid.
|
Veiligheid, gezondheid en milieu Checklist
Aannemers (VCA)
|
|
|
Triple P Solutions kan u op weg helpen als het gaat om de
Veiligheids Checklist Aannemers, oftewel kortweg VCA.
Hiermee kunnen bedrijven aantonen, dat ze voldoen aan belangrijke eisen
op het gebied van veiligheid, gezondheid en milieu, en dat ze deze beheersen
tijdens het uitvoeren van werkzaamheden.
|
De VCA-checklist kan op drie manieren gecertificeerd worden:
- één ster
- twee sterren
- of door middel van de toevoeging 'P'
Het twee-sterrencertificaat is met name bedoeld voor hoofdaannemers en bedrijven
met meer dan 35 man operationeel personeel.
Het P-certificaat is bedoeld voor bedrijven die werkzaam zijn in de petrochemie.
|
OHSAS 18001 arbomanagementsysteem
|